Tekstgrootte
Het onderwijs stemmen we zoveel mogelijk af op de behoeften van onze leerlingen. Voor hen creëren we een voorspelbare, gestructureerde en rustige omgeving. Maar hoe ervaren ouders SBO De Keerkring? Niet alleen vanuit henzelf, maar ook vanuit hun kind(eren). We vroegen het aan Setske, moeder van leerling Roos (groep 7). Nieuwsgierig? Lees snel verder.
…Is het halve werk. Onze leerlingen hebben baat bij rust, regelmaat en duidelijkheid. Daar speelt ons team op in. Setske: ‘’Is er een uitstapje, excursie of staat er een andere leerkracht voor de klas, dan worden leerlingen goed voorbereid. Ze vertellen waar ze heen gaan, hoe ze daarnaartoe gaan, wie er meegaat of wanneer er een andere leerkracht voor de groep staat. Door deze voorbereiding lopen die ‘veranderingen’ soepeler. Leerlingen weten waar ze aan toe zijn. Het is fijn om te merken dat ze daarin echt rekening houden met de behoeften van de leerlingen.’’
‘’Ze durven een stap terug te doen. Is een bepaald niveau te moeilijk? Dan gaan ze terug naar de basis, zodat de leerling later weer goed aanhaakt.’’
Om ervoor te zorgen dat het reilen en zeilen op school goed gaat, beschikken we over een groot team van professionals. Naast leerkrachten en een ondersteunende staf is er ook een zorgteam. Hierdoor is er veel kennis in huis. En die kennis delen we graag met ouders. Setske: ‘’Regelmatig is er een infoavond of komt er via Social Schools een bericht langs. Laatst zag ik bijvoorbeeld iets langskomen over begeleiding bij gescheiden ouders. Ondanks dat dat voor mijn dochter niet relevant is, is het wel fijn dat ze ook dit soort zaken delen. Maar ook de kennis die het team zelf bezit, delen ze met ouders. De informatieavond over PBS vond ik erg interessant. Daaruit heb ik handvatten meegenomen die ik nu ook thuis inzet. Het fijne aan PBS vind ik dat de benadering positief is. Als ik nu thuis vastloopt dan gebruik ik de kennis uit die infoavond. Ik zie iets, bespreek het, maak een plan en ga uit van die positieve benadering.’’
Contact tussen leerkracht en ouder houden we graag laagdrempelig: ‘’De leerkracht van Roos is makkelijk te bereiken en houdt mij en mijn man goed op de hoogte. Via Social Schools lees ik bijvoorbeeld aan welke projecten de groep werkt of op welk uitstapje ze gaan. Wil ik iets bespreken, dan kan ik langskomen of bellen. Ook als er thuis iets speelt, kan ik terecht bij de leerkracht of het team’’, aldus Setske.
‘’De Keerkring beschikt over een team van zorgprofessionals. Roos volgde een periode fysiotherapie en logopedie. Erg fijn dat dit op school kon.’’
Naast kennis, kunde en expertise bezit ons team ook over een goede dosis passie. Passie voor kinderen, het vak en voor de samenwerking met elkaar en ouders: ‘’Ik zie dat het team met passie werkt, daar heb ik veel respect voor. Daarnaast blijven ze zich ontwikkelen. De kennis en praktijkervaring die ze dan opdoen, zetten ze direct in en delen ze met elkaar. De Keerkring is een kleine school met een groot team, toch kent iedereen elkaar. Roos vind dat erg fijn, want ze kent ook de andere leerkrachten.’’
Een brede ontwikkeling, dat vinden we belangrijk. Daarom is er naast taal, rekenen en lezen ook genoeg ruimte voor creativiteit en culturele uitstapjes. ‘’Ze gaan verder dan rekenen, taal en burgerschap en bieden ook creatieve vakken aan zoals muziek en handvaardigheid. Daarmee leren ze om zichzelf te uiten en expressie te geven aan gevoelens en emoties. Sowieso leren ze gevoelens en emoties te herkennen en om ermee om te gaan. Dat stukje emotionele ontwikkeling is heel waardevol.’’
‘’De Keerkring is een erg leuke school. Er is een groot en groen schoolplein én er is ruimte voor creatieve vakken.’’
Setske is de moeder van Roos, één van onze leerlingen. Zij woont samen met haar man, samen hebben ze drie kinderen. Setske: ‘’Nadat ik betrokken raakte bij de MR op SBO De Keerkring, besloot ik zelf het onderwijs in te gaan. Ik volgde een deeltijd PABO-opleiding en sta nu zelf voor de klas (op een andere school). In mijn vrije tijd vind je me in het zwembad, waar ik graag baantjes trek."