Tekstgrootte
Samen, dat is één van onze kernwaarden. Het staat voor de onderwijscollega’s, het ondersteuningsteam daaromheen én voor ouders en leerlingen. Samen vormen we SBO De Keerkring. In dit interview vertelt Loekie (kindercoach) meer over haar rol als kindercoach. Ook gaat ze kort in op de samenwerking met collega’s.
Elke dag brengt iets anders, toch zijn er ook vaste elementen. Loekie: ‘’Een aantal leerlingen zie ik dagelijks. Zij komen ‘s ochtends voor een check-in en ‘s middags voor een check-out. Samen kijken we naar hun leerpunten. Hiermee ontwikkelen ze ook hun eigen verantwoordelijkheid. Aan het begin van de dag stellen we een doel passend bij de schoolwaarden: veiligheid, verantwoordelijkheid en respect, waar we later op reflecteren. Voorbeelden hiervan zijn ‘ik let op mijzelf’, ‘ik maak de juiste keuze wanneer ik me boos voel’ of ‘ik gebruik aardige woorden’. ’’
‘’Ik ben heel trots op ‘mijn plek’ binnen de school. Het is belangrijk dat er een ruimte is waar kinderen altijd terecht kunnen. Dat ze weten dat er een plek is waar ze kunnen zijn.’’
Ook geeft Loekie sociale vaardigheidstrainingen. Op vaste tijdstippen werkt zij met een groep van vier tot zes kinderen. Deze training ‘ken je kracht’ duurt 10 weken, en hierin werkt Loekie talent- en oplossingsgericht. ‘’Wanneer leerlingen onzeker zijn, moeite hebben met het reguleren van emoties of moeilijk grenzen aangeven, kan deze training hen helpen. De training begint met een talentgesprek met leerling en ouders, hierbij kijken we naar wat de kinderen al goed kunnen en waar we op in willen zetten. Met de leerlingen doe ik rots- en water oefeningen (stevig staan, ademhaling, samenwerken). Ze ervaren hoe ze op een gezonde manier grenzen aangeven of we spelen een rollenspel. Ook combineer ik praten met voelen. Dan vraag ik bijvoorbeeld ‘wat gebeurt er in je lijf wanneer je boos bent? Waar voel je het?’. Daar praten we over en vervolgens leren ze op een handige manier met die emotie omgaan. Boos zijn mag en stampen met je voeten is prima. Maar gedrag dat we niet goedkeuren is iets kapot maken of iemand pijn doen’’, aldus Loekie.
‘’Gedrag benoemen we positief. Dus niet ‘gooi je jas niet op de grond’, maar ‘hang je jas aan de kapstok’.’’
Het deel waar elke dag anders is? Dat zit ‘m vooral in de leerlingen die gedurende de dag langskomen. ‘’Soms loopt het ‘emmertje’ van leerlingen over, dan hebben ze tijd nodig om bij te komen. Dit doen ze in de huiskamer. Ik luister, spiegel en bekijk hun behoeften op dat moment. Er is ruimte voor een gesprekje of ontspanning. Op deze momenten kunnen ze ontspannen met knuffels, kinetic sand of door te tekenen of te spelen met de knikkerbaan. Zo focussen ze zich met hun handen en ogen op iets anders, waardoor ze hun emoties reguleren. Daarna sluiten ze weer aan in de klas en gaan ze verder met de lessen.’’
Op onze SBO werken we met een groot team van specialisten. Met ruim 50 collega’s werken we dagelijks aan de ontwikkeling van ‘onze’ kinderen. Loekie: ‘’We werken samen als een team. Je kan het zien als een puzzel. Iedereen heeft zijn eigen expertise en samen maakt het een geheel. Ik werk veelal ‘op de vloer’ met de kinderen. Mijn focus ligt op het sociaal en emotioneel leren, ik kijk naar gedrag en waar dit vandaan komt. Ik werk nauw samen met leerkrachten, de fysiotherapeut, logopedist, maatschappelijk werk, orthopedagoog en interne begeleiders. We sparren met elkaar, hierbij kijken we vanuit onze eigen discipline. Op die manier vullen we elkaar aan.’’
‘’Lopen leerkrachten ergens tegenaan m.b.t. gedrag? Dan kunnen ze bij mij aankloppen. Samen sparren we wat die leerling nodig heeft. We kijken hierbij naar de hulpvraag die achter het gedrag zit.’’
Samenwerken doen we niet alleen binnen ons team, we werken ook samen met ouders. Een belangrijk samenspel. Loekie: ‘’Als het kan sluit de leerkracht aan, de leerkracht is in ieder geval altijd op de hoogte van wat er speelt. Daarnaast biedt ik een luisterend oor, stel ik gerust, denk ik mee en bekrachtig ik ouders in wat ze goed doen.’’
Naast uitdagingen zijn er ook successen. ‘’Het mooiste vind ik wanneer ouders naar mij terugkoppelen dat ik hun kind heb gezien. Het kind zien en begrijpen - zoals de ouder hem of haar ook kent en ervaart - is het hart van mijn samenwerking met ouders.’’
‘’Kinderen zijn spiegels. Ze laten nooit zomaar ‘vervelend’ gedrag zien. Daar zit altijd iets achter. Bijv. een kind dat niet luistert, in hoeverre luister je naar jezelf of naar jouw kind?’’
Loekie (64) werkt als kindercoach bij SBO De Keerkring. Ze werkt al zo’n 45 jaar in het onderwijs en is moeder van vijf kinderen. Verder is ze geboren en getogen in Friesland en is ze een echt buitenmens dat graag door de duinen van Terschelling struint. Jaren geleden kreeg zij de vraag waar haar spreekwoordelijke staart van gaat kwispelen. Het antwoord? ‘’Alles op het gebied van sociaal-emotioneel leren en -gedrag. Dat waren lessen waar ik echt mijn ei in kwijt kon. Toen ben ik begonnen aan de opleiding kindercoaching. Inmiddels werk ik zo’n 10 jaar als kindercoach, waarbij mijn werkervaring als leerkracht de basis is. Ik weet wat er in de klas gebeurt en hoeveel ballen leerkrachten soms hoog moeten houden. Wanneer ik ondersteun in klassen komt die ervaring echt van pas.‘’
"Een kind dat trots en tevreden is met zichzelf, de wereld aandurft en zijn plek inneemt; daar word ik ongelooflijk blij van!"