Tekstgrootte
Benieuwd hoe het is om te werken op SBO De Keerkring? Jikke - juf van groep 8 - geeft een inkijkje en vertelt je alles over ons hechte team, de diverse expertises die we in huis hebben en de ontwikkelingsmogelijkheden. Lees snel verder en ontdek waarom werken op SBO De Keerkring meer is dan alleen lesgeven.
Een gezellig, warm team waar je ook nog eens goed mee kan sparren; dat is hoe Jikke haar collega’s omschrijft: ‘’Heb je een probleem in jouw klas, loopt iets niet helemaal lekker of heb je het privé moeilijk; ik kan altijd bij mijn collega’s terecht. Dat is heel fijn. Er is altijd wel een collega die een luisterend oor biedt. We hebben het gezellig met elkaar en kunnen goed met elkaar sparren. Daardoor neem ik zelden mijn werk mee naar huis.’’
Wat onze school zo veelzijdig maakt is dat we veel expertises onder één dak hebben. Zo werken we samen aan onze onderwijskwaliteit. Jikke: ‘’Verschillende collega’s leggen naast lesgeven de focus op een bepaalde discipline. Zo is er een leescoördinator (Kimberley), zij focust zich op leerlingen met een (te) grote leesachterstand. Een van haar initiatieven is het tutorlezen; lezen met een maatje. Dit leeft echt in de school. Aan de ene kant leren leerlingen beter lezen en aan de andere kant zijn er heel veel enthousiaste leerlingen die tutor willen worden. Haar focus daarop werkt mee aan een hoger leesniveau bij leerlingen, echt heel mooi. Daarnaast is er een rekencoördinator en een team dat zich focust op burgerschap, taal, rekenen en praktijkgericht werken. Naast het stukje ‘onderwijsverbetering’ hebben we ook een heel team aan ondersteunende staf. Denk aan intern begeleiders, onderwijsassistenten, een kindercoach, logopedist, fysiotherapeut en orthopedagoog. Ook hebben dyslexietraining op school.’’
‘’Er is een open deuren beleid; je kan altijd binnenlopen bij andere leerkrachten, het zorgteam of de directie’’
Het is fijn om al die expertise in huis te hebben. ‘’Sommige leerlingen hebben extra hulp nodig. Kinderen die moeite hebben met het vangen van een bal (motoriek) gaan naar Heidi of Marije (fysiotherapeuten). Andere leerlingen hebben moeite met rust vinden of gaan door een moeilijke periode, zij starten - in overleg met leerkrachten en ouders - een traject bij kindercoach Loekie. Sommige kinderen hebben echt die individuele aandacht, dat luisterende oor, nodig. Doordat we deze verschillende expertises op school aanbieden, hoeven kinderen de school niet uit. Dat is fijn voor de ouders, zij hoeven hun kinderen niet op te halen, af te zetten en weer terug naar school te brengen. Dat geeft meer rust aan de kinderen, ouders en ook in de klas’’, aldus Jikke.
In de ochtend starten we altijd met een gezamenlijke dagstart. Hier nemen we kort de punten voor die dag door. Jikke: ‘’Daar bespreken we of er zieken/invallers zijn, wie er vandaag wel/niet is en eventuele punten van een assistent of leerkracht. Dat laatste is heel praktisch. Van ‘het heeft veel geregend, dus we spelen niet op het grasveld’ tot ‘leerling Pietje laat gedrag x zien, laten we allemaal een oogje in het zeil houden’. Heel prettig en laagdrempelig. Ik zie iedereen, drink mijn koffie en ben in vijf minuten op de hoogte van alles.’’
‘’Door de dagstart weet ik het wanneer er een invaller in het lokaal naast mij staat. Dan is het een klein gebaar om gedurende de dag even bij diegene in te checken.’’
Ontwikkelmogelijkheden zijn er genoeg, zowel vanuit de school als Kalisto Boeiend Basisonderwijs, de overkoepelende stichting. Als je een opleiding of cursus wil volgen kan dat. Als individu én als team. Jikke: ‘’Als team lopen we er tegenaan dat er de afgelopen jaren een aantal kinderen zijn bijgekomen met een trauma verleden. Denk aan een moeilijke thuissituatie, een slechte start of kinderen uit oorlogsgebied. We merken dat deze groep leerlingen een andere benadering nodig heeft, één die wij nog niet goed beheersen. Die competenties gaan we nu ontwikkelen in een studietweedaagse met als onderwerp trauma-sensitief lesgeven. Goed voor onze eigen kennis en ontwikkeling, maar ook voor het leerklimaat en medeleerlingen. ’’
Door feedback te geven, groei je als individu en als team. Jikke: ‘’Vroeger vond ik feedback geven best moeilijk. Als team hebben we dit geleerd met Stichting Leerkracht. Elke periode is er een expertise aan de beurt waar we gezamenlijk de focus op leggen en feedback op geven. Nu staat het leerteam Taal centraal. We kijken bij elkaar in de les, observeren en geven feedback. Daar leer je allebei van. Het is fijn om ergens te werken waar iedereen zich zeker en veilig genoeg voelt dat feedback gegeven en ontvangen kan worden.’’
Voor iedereen die twijfelt over werken in het speciaal basisonderwijs heeft Jikke maar één tip: ‘’Kom kijken. Loop een dagje mee, ervaar het zelf en stel vragen. Er zijn wel eens vooroordelen over het speciaal basisonderwijs, maar laat je daar niet door afschrikken. Het is zoveel meer dan gedragsproblemen. We werken bijvoorbeeld ook met leerproblemen. Ja, er zijn ook kinderen met gedragsproblemen, maar vaak kan je die heel goed helpen door ze te zien en goed naar ze te luisteren. Dat kan een wereld van verschil maken’’, aldus Jikke.
Een voorbeeld vraag je? ‘’Ik had ooit een leerling die werd boos omdat het rekenen niet lukte. Dan vraag ik wat ze moeilijk vinden en kijken we naar wat die leerling wel kan. Vandaaruit werk ik verder. Deze leerling zat in groep 5, toen zijn we gaan rekenen uit het werkboek van groep 3. Binnen twee weken werkte deze leerling al uit het werkboek van groep 5. De leerling was én weer op niveau en de gedragsproblematiek was weg.
‘’Het liefste sta ik voor groep 8. Beginnende pubers die denken dat ze de wereld aankunnen, maar merken dat dat toch lastig is.’’
Jikke (37) werkt als leerkracht bovenbouw, ze staat voornamelijk voor groep 8. Ongemerkt werkt Jikke al 12,5 jaar in het speciaal basisonderwijs, waarvan 10 jaar bij SBO De Keerkring. In al die tijd volgde ze verschillende opleidingen en cursussen zoals een Master Special Educational Needs (SEN), gedragsspecialisme en gesprekstechnieken. Jikke is moeder van drie kinderen, die zij en haar man tweetalig opvoeden (Nederlands en Vietnamees). In haar vrije tijd vind je Jikke op een zeilboot, het hockeyveld of hardlopend.
Meer weten over werken op onze school?
Loop een dag mee